Nederland kent meer dan 200 dance-events per jaar met meer dan 2,7 miljoen bezoekers. Nederlandse dj’s en festivals trekken jaarlijks en masse de wereld over. De dance-industrie is een serieuze industrie met een groot economisch belang is gebleken. Al twee decennia bestaat binnen de industrie een bepaald patroon van aannames, denken en handelen. Dit patroon verandert inmiddels snel door de digitalisering. Er ontstaat een nieuw paradigma binnen de dance-industrie.

Paradigma’s worden gebruikt in de logica en staan voor de basis vooronderstellingen waar al je redenaties op terug te voeren zijn. Ze vormen het fundament van je denkkader en zijn bepalend voor de dynamiek in een filosofisch of wetenschappelijk model. Verander je de paradigma’s, dan verander je de dynamiek.

Binnen het model dat ze beschrijven zijn paradigma’s onveranderlijk, maar in de ‘echte’ wereld veranderen de uitgangspunten wel degelijk. De wetenschapsfilosoof Thomas Kuhn heeft een model ontwikkeld voor de ontwikkeling van paradigma’s voor het vergaren van kennis in de wetenschap.

Modellen verklaren altijd maar een deel van de waarheid. Bij het toepassen van ieder wetenschappelijk model zijn wel uitzonderingen te vinden, afwijkingen waar een model geen raad mee weet. Door het model enigszins aan te passen is het mogelijk om die afwijking in te passen. Veel onverklaarbare verschijnselen zetten een model echter onder druk: het model kent zoveel uitzonderingen of bijzondere situaties, dat de parameters die het kaderen niet wezenlijk verklarend lijken te zijn. Op zulke momenten kan een nieuwe set theorieën ontstaan, met nieuwe paradigma’s, die op dat moment op een betere manier waarnemingen kan verklaren. Een dergelijke situatie speelt zich al een decennium lang af in de dance-industrie. Nieuwe waarnemingen moeten inmiddels snel worden ingepast.

De dance-industrie is sterk veranderd als gevolg van de introductie van digitale middelen. Het gevolg daarvan is dat een nieuwe dynamiek is ontstaan, nieuwe paradigma’s bepalen of iemand succesvol wordt. Eén daarvan richt zich op het toepassen van directe digitale kanalen. De disruptie op het gebied van communicatie, innovatie, marketing en verkoop voltrekt zich in de dance-industrie in een razend tempo. De always connected realiteit geeft meer dan ooit mogelijkheden om een directe relatie met de (potentiële) achterban te onderhouden. Digitale kanalen vormen nu de meest effectieve, flexibele en schaalbare manier om deze relaties te ontwikkelen.

Om dit te doen, moet de dance-industrie wel dit nieuwe paradigma omarmen. In het contact ‘oude stijl’ richten de meeste organisaties uit de industrie zich slechts steeds op een paar sleutelkanalen, waarin ze selectief aanwezig zijn. Het nieuwe paradigma vraagt om een continue aanwezigheid in alle relevante kanalen. De achterban – fans en klanten – bepaalt immers zelf wanneer, in welke mate en op welke manier ze contact zoekt.

* Bovenstaande post is een bewerkte passage uit het hoofdstuk ‘De rol van het internet ecosysteem’ uit de nieuwe uitgave EDM en de Digitale Wereld.

Meer

  • Achtergrond artikelen

(advertentie)

Liever een papieren exemplaar? Bestel het boek hier …

Gerelateerd

Achtergrond: Het nieuwe paradigma binnen EDM

De term Paradigma worden gebruikt in de logica en staat voor de basis vooronderstellingen waar al je redenaties op terug te voeren zijn. Paradigma’s vormen het fundament van je denkkader en zijn bepalend voor de dynamiek in een filosofisch of wetenschappelijk model. Verander je de paradigma’s, dan verander je ook de…

06/08/2014

Fragmentatie van rechtenbeheer helpt niet … | /achtergrond-het-nieuwe-paradigma-binnen-de-dance-industrieFragmentatie

Ik was in mei van van het voige jaar op de International Music Summit in Ibiza. Op deze summit komen mensen uit de Dance-industrie van menig Dance-label en menig artiestenmanagement bij elkaar om zaken binnen de Dance te bespreken. Ik merkte daar het beperkte denken aangaande de ontwikkeling van content-exploitatie…

10/01/2011

'Vroeger was de Dance-industrie blij met 5 a 6 Eurocent ...'

Enige tijd geleden had ik een moment dat ik met weemoed terug dacht aan de tijd dat we bij ID&T nog volop compilaties maakten. Zo begin jaren negentig tot eind jaren negentig/begin tweeduizend. In die tijd waren we heel druk bezig met het vergaren van non-exclusieve licenties. De kalender stond…

18/10/2009

Heeft u het antwoord gevonden?