De waarde van een muzikant, ook de aanduiding voor een artiest, band of DJ, komt heden ten dage op de markt tot stand, niet in de studio of op het kantoor van een muziekmaatschappij, muziekuitgever, boekingskantoor of managementbureau. Feitelijk is er maar één relatie, namelijk die tussen de muzikant (zijn content) en de fan. Fans willen dicht bij een muzikant staan en bepalen zelf hoeveel zij bereid zijn te betalen voor muziek, een optreden of merchandise van een muzikant. Ook de manier waarop ze de muziek consumeren bepalen fans zelf.

De winst van een muzikant is direct gerelateerd aan het bedrag, dat fans bereid zijn te betalen voor de toegevoegde waarde, die een muzikant bij de muziek biedt. Uiteindelijk is de winst van een muzikant een beloning, geen doel op zich. Als je om je heen kijkt dan zie je dat veel muzikanten moeilijkheden hebben om de fan centraal te stellen. Toch biedt het centraal stellen van de fan een ultieme kans. Verhogen van de financiële balanswaarde van de muzikant. Hoewel de muzikant vandaag de dag over meer gegevens van (mogelijke) fans of volgers kan beschikken dan ooit tevoren, wordt het overgrote deel van deze gegevens niet opgeslagen en niet op waarde geschat. De muzikant mist hierdoor kansen op het vergroten van zijn database en zijn bereik.

En niet te vergeten het belang van direct contact of de directe connectie met zijn fan. Tevens vergeet de muzikant daarmee wel misschien het allerbelangrijkste namelijk financiële waarde in geld toe te voegen aan zijn of haar financiële balans.

Bij het verzamelen van gegevens dient de muzikant alleen de data te verzamelen, die daadwerkelijk ook (financiële) waarde toevoegt aan de kennis en de financiële balans van de muzikant. Er kan tevens gebruik worden gemaakt van kennis, die vaak al aanwezig is bij de muzikant maar nog niet is doorgedrongen tot hem of haar, zijn of haar management en/of directie van zijn of haar muziekmaatschappij. De muzikant heeft, als het goed is, inmiddels al toegang tot fans uit de eigen e-maildatabase en tot vrienden op bijvoorbeeld kanalen als YouTube, Facebook en Twitter.

De muzikant dient zijn of haar database zodanig in te richten, dat er ook echt iets te analyseren valt. Hiervoor moeten de gegevens toegankelijk, correct en up-to-date zijn. Pas dan kan de database van de muzikant binnenste buiten worden gekeerd en kunnen alle verbanden, die erin zitten eruit worden gehaald. Daarnaast dient natuurlijk de internetstrategie, het proces daar omheen en de creatie van content op orde te zijn. Door connecties te maken met fans in de e-maildatabase van de muzikant, maar ook met volgers op Twitter en fans op Facebook is er de mogelijkheid om de huidige databases te verrijken met nieuwe profielen van deze (nieuwe) fans en volgers.

Superfans oftewelinfluentials kunnen worden geïdentificeerd en omarmd. De muzikant kan direct een relatie met hen aan gaan, waarbij de (nieuwe) fans en volgers weer kunnen worden ingezet om weer nieuwe fans en volgers te werven, dan wel te helpen met het verspreiden van berichten over concerten of optredens, merchandise en muziek. Ook bieden de (nieuwe) connecties ‘endorsement en sponsor’ mogelijkheden en kansen vanwege alle verbanden, die uit de database gehaald kunnen worden, omdat de volledige doelgroep in kaart wordt gebracht. Deze informatie kan worden ingezet bij gesprekken met merken, organisaties en bedrijven om zo tot een financiële overeenkomst te komen.

Een muzikant kan door middel van de inzet van simpele beschikbare tools en een goede internetstrategie, die onder andere uit een cross platform strategie en een content release strategie bestaat door een goed geolied proces waarde toevoegen aan zijn financiële balans. Feitelijk wordt internet dan van een kostenpost ineens toegevoegde (financiële) waarde voor de muzikant.

Lees meer

Gerelateerd

Achtergrond: Bedrijfswaarde voor festivals door data

De enige echte manier om bovengemiddeld in waarde en niet alleen in omzet te groeien als onderneming, is innovatie: het telkens weer vinden van nieuwe unieke manieren om behoeften van fans en klanten te identificeren en te vervullen. Waar zit dan de innovatie voor een producent van festivals en evenementen?…

13/03/2015

Video: Het nieuwe business-model voor artiesten en DJ's | #video

Regelmatig hebben we op #D2W al iets gezegd of geschreven over hoe je als beginnende artiest of DJ eerst gevolg dient te realiseren alvorens verder te kijken hoe je de rechten ten gelde maakt. Data van fans en investeren in fans spelen hierbij de meest voorname rol. In dit twee minuten…

26/03/2012

Support: Handige tips voor schrijvers en uitgeverijen van boeken | #support

De waarde van een schrijver komt heden ten dage op de markt tot stand, niet achter een bureau of op het kantoor van een uitgeverij of agent. Lezers of fans willen dicht bij een schrijver staan en zelf bepalen hoeveel zij bereid zijn te betalen voor een (digitaal) 'boek' of…

18/01/2012

Heeft u het antwoord gevonden?